ציוד ארגונומי-התאמה אישית

יצרנים בעולם מגדירים מוצרים ארגונומיים כמוצרים שיוצרו על סמך מבנה גוף האדם במצב ישיבה, עמידה או שכיבה כדי למנוע נזקי שלד שריר בשימוש חוזר ונשנה.

במאמר זה נתמקד במוצרים עבור משתמשי מחשב, מוצרים אשר חייבים בהתאמה אישית כדי להקל על כאבים ונזקים שנגרמו עקב עבודה עם הציוד ההיקפי של המחשב.

המשתמשים במחשב צוברים במשך השנים הרגלים שונים בעבודתם מול מסך, מקלדת ועכבר ולא פעם הרגלים אלה גורמים לנזקים בלתי הפיכים לגופם.

מכיוון ואין אפשרות לייצר מוצרים ארגונומיים כמו עכבר מחשב,בהתאמה אישית מלאה כפי שמייצרים
מדרס נעל לכף רגל של אדם הסובל מבעיות אורטופדיות , הדרך להתאים מוצר ארגונומי היא על ידי התנסות במגוון רחב של מוצרים שיוצרו על ידי יצרנים שונים בייעוץ של רופאים אורטופדים ויועצים מתחום הנדסת אנוש.

המוצרים הארגונומיים מגוונים בצורתם החיצונית, עכברים אנכיים ב 90 מעלות, עכברים אנכיים ב 45 מעלות, עכברים שטוחים בגדלים שונים, מקלדות שטוחות ודקות במיוחד, מקלדות מפוצלות בזווית קבועה, מקלדות מפוצלות הניתנות לכוונון לזווית והגבהה ועוד מוצרים רבים שמטרתם להרגיל את המשתמש לעבוד בצורה נכונה וארגונומית כדי למנוע נזקים בלתי הפיכים.

ומה קורה עם אלה הסובלים מאי נוחות או כאבים בזמן עבודתם במחשב?

במקביל לטיפולים רפואיים או אחרים מרביתם יוכלו למצוא פתרונות ארגונומיים שיקלו על סבלם, ישפרו את יעילותם בעבודתם וישפרו את איכות חייהם.

הציוד הארגונומי מורכב מציוד ארגונומי בסיסי, שמתאים ורצוי לכל משתמש על מנת למנוע נזקים מצטברים או להקל על הסובלים מנזקי גוף וכן ציוד ארגונומי בהתאמה אישית, למניעה, להקלה, שיפור יעילות בעבודה ושיפור איכות החיים של המשתמש שכבר סובל מכאבים.

ציוד ארגונומי בסיסי שמומלץ בכל משרד או בית ואינו דורש התנסות כלשהי אלא התאמה לגובה המשתמש :

למחשב שולחני –

כסא – רצוי שיכלול: אפשרויות לכיוון גובה, לכיוון זוויות משענת גב, ידיות תמיכה לידיים עם אפשרות כיוון גובה.

הדום – מדרך רגל מתכוונן להתאמה אישית למידות גוף המשתמש.

מגביה מסך – על ידי מדפים בגבהים שונים או על ידי זרוע עם אפשרות שינוי גובה כדי להתאים לגובה    העיניים של המשתמש למניעת עומס ומתח על שרירי הצוואר.

משטח ג'ל למקלדת – למניעת הכיפוף בשורש כף היד בזמן ההקלדה.
לא מומלץ משטח ג'ל עבור עכבר – לחץ מתמיד על שורש כף היד , מונע זרימת דם תקינה.

למחשב נייד וטאבלט/אייפד

מעמד למחשב נייד – מעמד המגביה את המסך לגובה העיניים כדי למנוע מתח על שרירי   הצוואר.

מעמד מגביה מסך לאייפד – מעמד שיגביה את המסך למניעת עומס ומתח על שרירי הצוואר.

ציוד ארגונומי להתאמה אישית הדורש התאמה אישית ותקופת התנסות :

  1. עכברים ארגונומיים – כדי להתאים עכבר למשתמש חייבים לעבור התאמה ראשונית וככל שמגוון העכברים יהיה רחב יותר יש סיכוי טוב יותר למשתמש למצוא את העכבר שיתאים לו וישפר את יעילותו ואיכות חייו. בהתאמה הראשונית יש לוודא שהאחיזה בעכבר אכן מקלה על הכאבים ואכן העכבר מתאים גם לסוג עבודת המשתמש כדי שיוכל להמשיך בעבודתו באופן יעיל וללא כאבים. לאחר התאמה ראשונית יש צורך בהתנסות במוצר בסביבת העבודה של המשתמש לפחות 14 יום כדי להתרגל למבנה העכבר ולוודא שאכן חל שיפור באיכות חייו של המשתמש.
  2. מקלדות ארגונומיות –  גם מקלדת שצורתה שונה מהמקלדות הסטנדרטיות כדאי ורצוי לאחר התאמה ראשונית להשאיל להתנסות למשך כשבועיים.

לא מומלץ לרכוש מוצרים אלה על סמך התנסות של משתמשים אחרים הסובלים מנזקים דומים מכיוון  וההתאמה מאוד אישית.

לא מומלץ לרכוש מוצרים אלה על סמך ייעוץ או תמונה או ביקורת כלשהי על ידי יועצים כלשהם ללא  התאמה ראשונית והתנסות אישית לתקופה של שבועיים לפחות בסביבת העבודה של המשתמש.

חשוב לציין!!

סביבת עבודה ארגונומית היא הבסיס לפתרונות הארגונומיים למשתמשי המחשב.

 

השארת תגובה